Postupate li iz mržnje ili iz ljubavi prema sebi?

U društvu koje profitira od tvoje sumnje u sebe, voljeti samog sebe je revolucionaran čin.

 

“Baš sam luzer.”

“Ništa ne radim kako treba.”

“Fuj, kako užasno izgledam.”

“Ni ne zaslužujem bolje.”

Kao ljudi, često smo izrazito kritični prema samima sebi; tražimo vlastite mane i napadamo se radi njih, koristeći vlastite mane kao argument za sve loše što nam se događa u životu. 

Da smo prema drugim ljudima grubi i oštri kao prema samima sebi, većina nas ne bi imala niti jednog prijatelja u životu.

Negativna uvjerenja o samima sebi različiti autori različito nazivaju – niskim samopouzdanjem, samokritikom, unutarnjim kritičarem i slično, ali se sve to može svesti na jedan pojam – mržnju prema sebi. 

Kad postupamo iz mržnje prema sebi, kažnjavamo se, gadimo se sami sebi te tražimo načine da si naštetimo. Ako se to događa, važno je da znate odgovore na dva pitanja: zbog čega se mržnja prema sebi pojavljuje te što možete učiniti. 

Zbog čega se zapravo mrzimo?

Mržnja prema samima sebi najčešće potječe iz djetinjstva. Djetinjstvo je period u kojem usvajamo pravila društva oko sebe, te svijest o sebi i drugima. Djetetov cilj je preživjeti – i formirat će se na način koji će mu to omogućiti. Ako roditelji djetetu šalju poruku da je bezvrijedno, da ne može ništa napraviti kako treba ili da bi bilo bolje da se nije ni rodilo, ono će to prihvatiti kao istinu. Djeca nemaju dovoljno razvijene kapacitete da sami sebi kažu “Ovo što mi govore je vrlo ružno; nijedno dijete to ne bi trebalo čuti”; umjesto toga će pomisliti da nešto zbilja nije u redu s njim. 

Trauma u djetinjstvu također može potaknuti osjećaj mržnje prema sebi. Kad se dogodi nešto teško, lakše nam je okriviti same sebe za to nego prihvatiti da se loše stvari događaju, da se mogu opet dogoditi i da to nije pod našom kontrolom. Kao rezultat toga, velik broj ljudi koji su proživjeli seksualno zlostavljanje, fizički napad ili neku drugu traumu, zamrze sami sebe.

Važno je razumjeti odakle je došla vaša mržnja prema samima sebi kako biste mogli razviti suosjećanje prema sebi, a kasnije i ljubav. Bez obzira na to što ste proživjeli, što ste napravili ili niste napravili, vrijedite kao osoba; zaslužujete ljubav, nježnost i suosjećanje – samim time što postojite

Prvi korak u izlječenju mržnje prema sebi je suosjećanje prema sebi. Ono je vještina – potrebno ga je naučiti i vježbati. Ako ste godinama postupali iz mržnje prema samima sebi, početi postupati na suosjećajan način je velika i teška promjena. Možete pokušati na jedan od sljedećih načina:

Razgovarajte sa samima sobom kao s osobom koju volite. 

Kad postupamo iz mržnje prema sebi, svaki zadatak koji nam se ne sviđa doživljavamo kao zasluženu kaznu za same sebe. Npr., ako pokušavamo smršavjeti, često ćemo sebi govoriti nešto poput “Jedi tu smrdljivu zelenjavu, svinjo debela, za drugo i nisi!”. Ili, ako trpimo zlostavljanje na poslu, reći ćemo sebi “Još te dobro i tretiraju kakav si!”.

U takvim situacijama se važno zapitati što bismo rekli svom najboljem prijatelju da prolazi kroz istu situaciju? Što bismo rekli svom djetetu? Kad bismo u takvim situacijama govorili iz ljubavi, vjerojatno bismo osobi koja pokušava smršavjeti rekli nešto poput “Mmmmmm, napravila sam ti nešto fino i zdravo! Ne smiješ gladovati!”. Osobi koja doživljava zlostavljanje na poslu bismo rekli “Uh, strašno je to što ti se događa! Nitko se ne smije tako ponašati prema tebi! Mogu li ti kako pomoći?”

Naša vjerovanja nisu istine o nama

Vrlo često, ono što nam je usađeno da vjerujemo o sebi smatramo apsolutnom i nepromjenjivom istinom. Ako vjerujemo da smo gubitnici i da ništa u životu ne možemo napraviti dobro, mislit ćemo da je to objektivna istina o nama – a nije. Koliko god vjerovali loše o sebi, vrijedimo kao osobe, samim time što postojimo. Tehnika koja može pomoći u promjeni vjerovanja o samima sebi je 3P – prepoznaj, provjeri, promijeni.

  1. Prepoznaj – kad se negativna misao o vama samima pojavi, prepoznajte je; ulovite je na djelu. Prepoznajte da se radi o negativnoj misli koja izaziva mržnju prema sebi.
  2. Provjeri – kad ste je prepoznali, provjerite je li istinita. Vrijedi li baš u svim situacijama? 
  3. Promijeni – nakon provjere, ako ustvrdite da negativna misao nije točna, promijenite je. Razgovarajte s tom svojom negativnom misli. Ona je vaš tužitelj – vi budite branitelj samima sebi. 

Oprostite sebi

Ako se vaša mržnja prema sebi razvila zbog neke pogreške koju ste napravili, oprostite si; u tom trenutku niste mogli ni znali bolje. Možda vam se, dok ovo čitate, javlja misao da vi to ne možete, da ste napravili nešto toliko loše da je to neoprostivo. Zapitajte se, biste li oprostili svom djetetu da je to napravilo? Ako biste, onda niste pravedni prema samima sebi. 

Možda je ono što ste napravili zbilja loše, ali, komu koristi vaše samokažnjavanje? Zapitajte se što vam je potrebno da si oprostite – možete li napraviti nešto dobro za nekog drugog kako biste se iskupili?

Prihvatite da stvari nisu savršene

Čest izvor mržnje prema sebi je perfekcionizam – mislimo da moramo biti savršeni. Savršeni roditelji, savršeni zaposlenici, nikad kritični, nikad ljuti, nikad tužni, uvijek velikodušni, uvijek opraštati, uvijek nepogrešivi i slično. Ako to nismo, osjećamo se krivima i nedovoljno dobrima. Takva uvjerenja potpuno negiraju da je nesavršenstvo dio ljudske prirode. Umjesto da tražimo od sebe da budemo savršeni, važno je da prihvatimo da možemo biti jednostavno – dovoljno dobri. 

Krenite na psihoterapiju

Mržnja prema sebi je izrazito jak osjećaj. Kako najčešće nastaje u ranom djetinjstvu,  često se dogodi da oko tog osjećaja gradimo čitav svoj identitet. Zbog toga je teško sam pobijediti taj osjećaj i razviti suosjećanje i ljubav prema sebi. Uz rad s psihoterapeutom možete razvijati ljubav prema sebi na postupan način, bez pritiska i požurivanja. 

 

Ukoliko ste se prepoznali u ovom tekstu i želite početi raditi na sebi, slobodno nam se javite ili rezervirajte termin

 

Znate nekoga komu bi ove informacije dobro došle? Podijelite ih!